Spill

Skolespillet: «Påstandsknuserne»

I dette spillet skal du finne ut om du kan stole på ulike påstander om bruk av mobiltelefon i skoletiden. Ressursen er tverrfaglig og egner seg for studenter i f.eks. pedagogikk, helsefag, teknologi og sosialfag.

I spillet blir man introdusert for prinsippene om at assosiasjon ikke impliserer kausalitet, at meninger alene ikke er tilstrekkelig som kunnskapsgrunnlag (selv om det kommer fra eksperter), at det folk sier kan være påvirket av interessekonflikter, og vurdering av relevans av forskningsbasert kunnskap.

Spillet er relevant for elever på ungdomstrinnet, i videregående skole og for studenter på bachelor-nivå.

https://paastandsknuserne.netlify.app/

Pandemispillet: «Usikkerhetens spill»

I dette spillet skal du vurdere hvilken vaksine som har det mest pålitelig kunnskapsgrunnlaget. Mer spesifikt blir spilleren introdusert for ulike måter å omtale usikkerhet (eller motsatt- presisjon) og hvordan dette henger sammen med vår tillit til resultatene.

Spillet har helsefaglig tema- men prinsippet om vitenskapelig usikkerhet i kvantitativ forskning gjelder også for andre fagfelt der slike metoder brukes som f.eks. i pedagogikk, samfunnsfag og tekniske fag. Spillet forutsetter grunnleggende kunnskap om kvantitative forskningsdesign og mål for usikkerhet (konfidensintervall) og er dermed mest relevant for studenter på master og Ph.D- nivå.

https://usikkerhetensspill.netlify.app/

Årsaksjakten: et kritisk tenkning-eventyr

I dette spillet blir studenten møtt av ulike påstander som omhandler å kunne påvise effekt av en behandling eller et tiltak. Det inneholder to scenarioer. I det første er de påståtte helseeffektene av en bestem rosafarge tema. En påstand med «historiske» røtter. Læringsutbyttet inneholder flere konsepter, herunder vanlige feilslutninger i møte med påstander i dagliglivet og forskningsmetodiske prinsipper som ligger til grunn for å kunne trekke slutninger om effekt av en behandlingsform eller tiltak. I det andre scenarioet tar vi i bruk et skoleeksempel, effekt av å bruke nettbrett i matterundervisningen, og studenten lærer seg prinsipper som bør ligge til grunn for kunnskapsoppsummeringer av forskning (systematiske oversikter). Ressursen er utviklet for studenter i helse, samfunn og utdanningsfag på bachelornivå.

WIP by Krocgar (itch.io)

Bak overskriftene – et spill om kritisk tenking

Et spill hvor du kan teste kunnskapen din om nøkkelkonsepter for vurdering av helsepåstander.

https://bakoverskriftene.attensi.com