Målgruppe: bachelorstudenter i helse- og velferdsfag
Vurder smart- en åpen og nysgjerrighetsskapende introduksjon til kritisk tenkning og helsepåstander
Læringsutbytte: Vurder smart- ressursen er en ikke-lineær og fleksibel læringssti. Det betyr at studentene kan gå igjennom de ulike elementene etter eget ønske.
Vurder smart inneholder film, spill, podkast, quiz og interaktiv læring, og er relatert til læringsutbytter i forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis.
Målgruppe: Ved OsloMet har studentene hatt tilgang til denne ressursen på nettbrett på universitetsbiblioteket ved det helsevitenskaplige fakultet. Ressursen kan også brukes som en del av ordinær undervisning, som forarbeid eller som en del av et arbeidskrav
Forkurs til kunnskapsbasert praksis: innføring i kritisk tenkning og helsepåstander
Læringsutbytte: Denne lineære læringsstien gir en innføring i kritisk tenkning om helsepåstander og er et forkurs til kunnskapsbasert praksis. Undervisningen er fordelt på fire moduler og til slutt har vi lagt til en test-deg-selv oppgave der studentene kan sjekke hva de har lært.
Målgruppe: Vi anbefaler dette som et kurs i forberedelse av videre dybdeundervisning i kunnskapsbasert praksis eller som en introduksjon til kritisk tenkning om helsepåstander som et selvstendig kurs inn i undervisning av elever i helsefaglige fagbrev eller for studenter på bachelornivå på universitet og høgskole.
Kurset er også tilgjengelig på engelsk.
Målgruppe: bachelorstudenter i samfunn, utdanning og tekniske fag
Lineær læringssti (kurs): Kritisk tenkning om det å ta informerte beslutninger: tiltak i utdanning, samfunn og tekniske fag
Læringsutbytte: I denne lineære læringsstien får studentene en innføring i hvordan de kan vurdere påstander om «hva som virker», samt det å gjenkjenne pålitelig forskning om denne typen spørsmål og ta velinformerte valg om tiltak. For hvert læringsmål, får studentene først en kort introduksjon til ett eller flere temaer, etterfulgt av en grundigere innføring gjennom film, spill eller andre interaktive ressurser. Til slutt er det en test-deg-selv-oppgave der studentene kan sjekke hva de har lært.
Læringsutbyttene i dette minikurset er prioritert av fagansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Fakultet for samfunnsvitenskap og Fakultet for teknologi, kunst og design ved OsloMet.
Målgruppe: Vi anbefaler dette som et kurs i forberedelse av videre dybdeundervisning i kritisk tenkning. Enten man skal bli ingeniør, lærer, eller sosial arbeider vil man i sitt yrkesliv stå ovenfor dilemma knyttet til å velge fremgangsmåter for å oppnå bestemte mål.
Målgruppe: elever på videregående skole
Lineær læringssti: Kritisk tenkning om påstander og kildekritikk for elever i videregående skole
Læringsutbytte:
- Hva et tiltak er, og hvordan tiltak brukes innen helse, skole, miljø og samfunn
- Hva en påstand er, og hvordan du kan kjenne igjen påstander om effekt at tiltak
- Hvordan gjenkjenne en upålitelig påstand om effekt av et tiltak
- Pålitelige kilder for å kunne stole på en påstand
Målgruppe: Denne modulen er utviklet for elever i videregående skole (studiespesialiserende og yrkesfaglige utdanningsprogram)
