Film

Læringsutbytte: I denne filmen lærer du om fallgruvene ved å stole på andres personlige erfaringer om at noe «virker».

Målgruppe: Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av studenter på mellomtrinnet og i videregående skole.

Tenk kritisk om: påstander basert på personlige erfaringer


Læringsutbytte: I denne filmen lærer du om kunnskapsoppsummeringer og om at en enkelt forskningsstudie ikke er et godt nok grunnlag for å kunne konkludere om fordelene og ulempene av en behandlingsform.

Målgruppe: Filmen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av studenter på mellomtrinnet og i videregående skole.

Tenk kritisk om: påstander basert på bare en studie

Denne filmen er også tilgjengelig på engelsk.


Læringsutbytte: I denne filmen lærer du om at korrelasjon (at to fenomener opptrer samtidig) ikke nødvendigvis betyr at det er en årsakssammenheng (kausalitet) mellom de to fenomenene.

Målgruppe: Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av studenter på mellomtrinnet og i videregående skole.

Tenk kritisk om: sammenhenger

Critical thinking about evaluation research

How to study intervention effects in health, education and social sciences

Læringsutbytte: I denne filmen lærer du om evalueringsforskning og hvordan man kan forske på effekter av intervensjoner innen helse, utdanning og sosialfag. Filmen gir en introduksjon til eksperimentelle og observasjonelle studier.

Målgruppe: Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av studenter i videregående utdanning samt for masterstudenter avhengig av forkunnskaper.

How to study intervention effects in health, education and social sciences

How to assess the quality of evidence in health, education and social sciences

Læringsutbytte: I denne filmen lærer du om hvordan vi vurderer kvaliteten på evalueringsforskning på effekt av intervensjoner innen helse, utdanning og sosialfag. Filmen presenterer nøkkelprinsipper som kan brukes i slik vurdering: 1) intervensjoner bør sammenlignes; 2) sammenligningsgruppene bør være like; 3) deltakernes og forskernes antakelser om forventet effekt skal ikke påvirke resultatene; og 4) utfallene bør måles konsekvent og alle deltakere bør gjøres rede for. 

Målgruppe: Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av masterstudenter.

How to assess the quality of evidence in health, education and social sciences


Critical thinking about summarised research: How to assess the quality of systematic reviews

Læringsutbytte: I denne filmen lærer du om hvilke kvalitetskriterier du bør se etter når du skal vurdere påliteligheten av kunnskapsoppsummeringer om effekt av tiltak (systematiske oversikter).

Målgruppe: Filmen tar utgangspunkt i internasjonale retningslinjer for god praksis og er relevant for alle studenter som skal lære seg å ta i bruk oppsummert forskning i sine studier- fra bachelor til Ph. D-nivå.

How to assess the quality of systematic reviews


Critical thinking about benefits and harms: Making informed decisions about interventions in health, education and social sciences

Læringsutbytte: I denne filmen lærer du om hva man bør tenke på når man skal velge å innføre et tiltak. Ressursen er tverrfaglig og egner seg for studenter i f.eks. pedagogikk, helsefag, teknologi og sosialfag.

I filmen blir man introdusert for prinsippet om vitenskapelig usikkerhet, arbeidsmetodikk for å vurdere slik usikkerhet (GRADE), at alle tiltak kan ha både fordeler og ulemper, prinsippet om sterke og svake anbefalinger i retningslinjer og at kunnskap må sees i lys av kontekst og aktuelle behov. Filmen tar utgangspunkt i internasjonale retningslinjer for god praksis og er relevant for alle studenter som skal lære seg å ta i bruk oppsummert forskning i sine studier- fra bachelor til Ph.D-nivå.

Making informed decisions about interventions in health, education and social sciences


Hva er et tiltak?

Læringsutbytte: I denne filmen lærer du om hva et tiltak er. Filmen bruker eksempler på forskjellige typer tiltak innen helse, skole og i samfunnet generelt.

Målgruppe: Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av elever i grunnskolen og på videregående skole.

Hva er et tiltak? – YouTube


Introduksjon: hva er kunnskapsbasert praksis?

Læringsutbytte: Denne filmen gir en introduksjon til kunnskapsbasert praksis og beskriver hvordan helsepersonell kan bruke denne arbeidsformen for å ta informerte beslutninger sammen med pasienten.

Målgruppe: elever i helse- og oppvekstfag i videregående skole og studenter i høyere utdanning.

Hva er kunnskapsbasert praksis?

Denne filmen er også tilgjengelig på engelsk.


«Deppa»: en film om behandlingsvalg

Læringsutbytte: I denne filmen er læringsutbyttet prinsipper som ligger til grunn for samvalg- altså hvordan beslutninger om behandlingsvalg bør ta utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap, brukerperspektivet og klinisk erfaring.

Målgruppe: Filmen er relevant for alle studenter i helse- og velferdsfagene men kan også brukes i pasientundervisning.

«Deppa»: en film om behandlingsvalg