Film

Personlige erfaringer

I denne filmen er læringsutbyttet kunnskap om fallgruvene ved å stole på andres personlige erfaringer om behandlingseffekt. Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av studenter på mellomtrinnet og i videregående skole.

Tenk kritisk om: påstander basert på personlige erfaringer

Én enkelt studie er ikke nok

I denne filmen er læringsutbyttet kunnskap om at en enkelt forskningsstudie ikke er et godt nok grunnlag for å kunne konkludere om fordelene og ulempene ved en behandlingsform. Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av studenter på mellomtrinnet og i videregående skole.

Tenk kritisk om: påstander basert på bare en studie

Korrelasjon eller kausalitet?

I denne filmen er læringsutbyttet kunnskap om at korrelasjon (at to fenomener opptrer samtidig) ikke nødvendigvis betyr at det er en årsakssammenheng (kausalitet) mellom de to fenomenene. Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av studenter på mellomtrinnet og i videregående skole.

Tenk kritisk om: sammenhenger

How to study intervention effects in health, education and social sciences

I denne filmen er læringsutbyttet kunnskap om evalueringsforskning og hvordan man kan forske på effekter av intervensjoner innen helse, utdanning og sosialfag. Filmen gir en introduksjon til  randomiserte kontrollerte studier og observasjonsstudier og når hver av dem er mest hensiktsmessig. Filmen gir også en introduksjon til behovet for å ta i bruk kunnskapsoppsummeringer. Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av studenter i videregående utdanning samt for masterstudenter avhengig av forkunnskaper.

https://app.vyond.com/videos/159cd275-9756-4327-8882-79af1c52c6c6

How to assess the quality of evidence in health, education and social sciences

I denne filmen er læringsutbyttet kunnskap om hvordan vi vurderer kvaliteten på evalueringsforskning om effekt av intervensjoner innen helse, utdanning og sosialfag. Filmen presenterer nøkkelprinsipper som kan brukes i slik vurdering: 1) intervensjoner bør sammenlignes; 2) sammenligningsgruppene bør være like; 3) deltakernes og forskernes antakelser om forventet effekt skal ikke påvirke resultatene; og 4) utfallene bør måles konsekvent og alle deltakere bør gjøres rede for. Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av masterstudenter.

https://app.vyond.com/videos/4c1e9b7a-5b38-4767-a66e-07e4476506cb

Hva er et tiltak?

I denne filmen er læringsutbyttet kunnskap om hva et tiltak er,  hva som kjennetegner en påstand om behandlingseffekt og besvares med kunnskap fra kontrollerte studier. Filmen bruker eksempler på forskjellige typer tiltak innen helse, skole og i samfunnet generelt. Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av elever i grunnskolen og på videregående skole.

Hva er et tiltak? – YouTube

Introduksjon: hva er kunnskapsbasert praksis?

Denne filmen gir en introduksjon til kunnskapsbasert praksis og beskriver hvordan helsepersonell kan bruke denne arbeidsformen for å ta informerte beslutninger sammen med pasienten.

Hva er kunnskapsbasert praksis?