Her publiserer vi forslag til læringsstier rettet mot ulike målgrupper. En læringssti kan være et godt verktøy i undervisning. Den skal ha et veldefinert læringsutbytte, gi en strukturert innføring i et utvalg konsepter og vil i mange tilfeller involvere en form for studenttilbakemelding eller evaluering.
Vurder smart- en åpen og nysgjerrighetsskapende introduksjon til kritisk tenkning og helsepåstander

Vurder smart- ressursen er en ikke-lineær og fleksibel læringssti. Det betyr at studentene kan gå igjennom de ulike elementene etter eget ønske.
Ved OsloMet har studentene hatt tilgang til denne ressursen på nettbrett på universitetsbiblioteket ved det helsevitenskaplige fakultet. Ressursen kan også brukes som en del av ordinær undervisning, som forarbeid eller som en del av et arbeidskrav.
Vurder smart inneholder film, spill, podkast, quiz og interaktiv læring, og er relatert til læringsutbytter i forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis.
Læringsutbyttene det fokuseres særlig på er prioritert av fagansatte ved det helsevitenskaplige fakultet ved OsloMet, og omfatter følgende tema:
1. En sammenheng betyr ikke nødvendigvis at det er en årsakssammenheng
2. Resultatene fra en enkelt studie kan være misvisende
3. Små studier kan være misvisende
4. Studier i dyr, celler eller i spesielle grupper kan være misvisende
5. Teorier eller spekulasjoner om hvordan noe fungerer kan være misvisende
https://www.thinglink.com/card/1800196979062473572
Forkurs til kunnskapsbasert praksis: innføring i kritisk tenkning og helsepåstander

Denne ressursen er utviklet ved det helsevitenskaplige fakultet på OsloMet av strategiprosjektet «Bak overskriftene». Her får du en innføring i kritisk tenkning om helsepåstander og et forkurs til kunnskapsbasert praksis.
Gjennomføring
Undervisningen er fordelt på fire moduler som må gjennomgås i numerisk rekkefølge. Til slutt har vi lagt til en test-deg-selv oppgave der studentene kan sjekke hva de har lært.
Undervisningen krever i utgangspunktet ingen læreroppfølging, men er utviklet for at studentene skal kunne gå igjennom denne på egen hånd. Kurset kan gjerne gjennomføres som gruppearbeid, enten hjemme eller på skolen. Det er forventet at studentene skal kunne gjennomføre kurset i løpet av tre undervisningstimer. Hver modul inneholder interaktive oppgaver for å støtte opp under studentenes læring.
Vi anbefaler dette som et kurs i forberedelse av videre dybdeundervisning i kunnskapsbasert praksis eller som en introduksjon til kritisk tenkning om helsepåstander som et selvstendig kurs inn i undervisning av elever i helsefaglige fagbrev eller for studenter på bachelornivå på universitet og høgskole.
Forkurs i kunnskapsbasert praksis: innføring i kritisk tenkning og helsepåstander
Kurset er også tilgjengelig på engelsk:
https://www.thinglink.com/scene/1966434158624375270
Kurs i evalueringsforskning om effekt av tiltak i helse, utdanning og velferd

Denne ressursen er utviklet ved det helsevitenskaplige fakultet på OsloMet av strategiprosjektet «Bak overskriftene». Her får du en innføring i prinisppene som ligger til grunn for å evaluere effekt av ulike tiltak i helse, utdanning og velferd.
Gjennomføring
De fire modulene må gjennomgås i numerisk rekkefølge. Til slutt har vi lagt til et «Escape-room» der studenten kan sjekke hva de har lært. Undervisningen krever i utgangspunktet ingen læreroppfølging, men er utviklet for å være studentdrevet. Hver modul inneholder interaktive oppgaver for å støtte opp under studentenes læring.
Vi anbefaler dette som et kurs i forberedelse av videre dybdeundervisning i forskningsmetode eller kvalitetsforbedring for bachelor eller masterstudenter.
Obs! Kurset er kun tilgjengelig på engelsk.
https://www.thinglink.com/scene/1958484906237493925