Tenk kritisk om: påstander om effekt
I denne ressursen blir du presentert med ulike dilemma som du må løse. Ved bruk av undervisningsverktøyet «Thinglink» blir studenten utfordret med ulike påstander om effekter av energidrikk. Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av studenter på mellomtrinnet og i videregående skole. Læringsutbytte omfatter kunnskap om fallgruver om forskning på særskilte grupper, personlige erfaringer, interessekonflikter og tradisjonelle behandlingsformer samt kunnskap om pålitelig kunnskapskilder.
ThingLink Scenario «hjelp-eksamen»
Tenk kritisk om: fagfellevurdering
I denne ressursen er læringsutbytte kunnskap om hva fagfellevurdering er og hvordan vi bør tenke kritisk om fagfellevurdering. Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe, men kan også være relevant i undervisning av studenter på master og Ph.D-nivå.
Tenk kritisk om: påstander om at nytt er bedre
I denne ressursen er læringsutbyttet å kunne tenke kritisk i møte med påstander om at det som er nytt, imponerende eller kostbart er bedre enn andre tiltak. Dette kan være påstander om medisinske behandlingsformer, samfunnsrettede tiltak, pedagogiske virkemidler, teknologiske løsninger eller måter å organisere tjenester på. Ressursen er tverrfaglig og retter seg mot påstander innen helse, utdanning, samfunnsfag eller teknologifag. Relevante målgrupper er studenter på bachelornivå, men ressursen kan også være relevant for studenter på høyere nivå og i grunnskolen/ videregående utdanning.