Spill

Skolespillet: «Påstandsknuserne»

Læringsutbytte: I dette spillet lærer du prinsipper for å vurdere påstander om sammenheng. I spillet blir man introdusert for prinsippene om at assosiasjon ikke impliserer kausalitet, at meninger alene ikke er tilstrekkelig som kunnskapsgrunnlag (selv om det kommer fra eksperter), at det folk sier kan være påvirket av interessekonflikter, og relevans av forskningsbasert kunnskap.

Målgruppe: Spillet er tverrfaglig og egner seg for studenter i høyere utdanning i f.eks. pedagogikk, helsefag, teknologi og sosialfag, men også for elever på ungdomstrinnet og i videregående skole.


Pandemispillet: «Usikkerhetens spill»

Læringsutbytte: I dette spillet lærer du å kritisk vurdere påstander om presisjon og statistisk signifikans.

Målgruppe: Spillet har helsefaglig tema, men prinsippet om vitenskapelig usikkerhet i kvantitativ forskning gjelder også for andre fagfelt der slike metoder brukes som f.eks. i pedagogikk, samfunnsfag og tekniske fag. Spillet er utviklet for studenter i høyere utdanning og forutsetter grunnleggende kunnskap om kvantitative forskningsdesign og mål på usikkerhet (konfidensintervall).


Årsaksjakten: et kritisk tenkning-eventyr

Læringsutbytte: Her lærer du om vanlige feilslutninger, prinsipper for evaluering av effekt i forskningsstudier og kunnskapsoppsummeringer av forskning (systematiske oversikter).

Målgruppe: Ressursen er utviklet for studenter i helse, samfunn og pedagogikk på bachelornivå.


Bak overskriftene: et spill om kritisk tenking

Læringsutbytte: Dette er et quiz-basert spill der du kan teste kunnskapen din om vurdering av helsepåstander med eksempler fra blant annet ernæring.

Målgruppe: Studenter i helsefag i høyere utdanning.